درمان بیماری MSدر وجود زنبور عسل

تازه ترین یافته های یک تحقیق نشان میدهد که زهر زنبور عسل در درمان بیماری MS موثر است .

 این تحقیق در مرکز تکثیر و پرورش جانوران آزمایشگاهی دانشگاه تربیت معلم کرج صورت گرفته و نتایج آن برای ارایه در کنفرانس "طب تکمیلی" در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پذیرفته شده است . بیماری MSنوعی اختلال در سیستم عصبی مغز است که در نوع شدید آن منجر به مرگ بیمار می شود. مجری و سرپرست این تحقیق روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: در اجرای این تحقیق ، بیماری MS به موشهای صحرایی نژاد "ویستار" القا شد و سپس تاثیر زهر زنبور عسل روی این موشها مورد بررسی قرار گرفت.

دکتر محمد نبیونی افزود: در بیماری MS بیمار با تخریب سیستم عصبی روبه رو و منجر به تخریب "غلافهای میانی اعصاب میلینی" می شود. وی ادامه داد: غلافهای میانی اعصاب میلینی با تاثیر زهر زنبور عسل شروع به بازسازی و ترمیم کردند. نبیونی خاطرنشان کرد: این تحقیق بیانگر آن است که زهر زنبور عسل می تواند در درمان بیماری MS مورد استفاده قرار گیرد. وی گفت: این تحقیق یکی از بخشهای طرح تحقیقاتی جامع "تاثیرات بیولوژیک زهر زنبور عسل " است که تاثیر زهر این حشره بر درمان بیماریهای دیگر نیز در دست تحقیق و بررسی است . این طرح تحقیقاتی توسط "ساره رجبی " دانشجوی کارشناسی ارشد رشته سلولی تکوینی و با راهنمایی دکتر نبیونی به مدت یکسال در مرکز تکثیر و پرورش جانوران آزمایشگاهی دانشگاه تربیت معلم کرج به نتیجه رسیده است .

زهر زنبور عسل مایعی است تلخ مزه به رنگ روشن دارای وزن مخصوص(1.1313 )  بوی خاص و  واکنش اسیدی ، در مجاورت هوا به سرعت خشک می شود . 

زهر زنبور ترکیب بسیار پیچیده ای دارد و  دست کم هشت نوع پروتئین در آن شناسایی شده است . مشخص شده است ترکیبات زهر زنبور عسل مناطق مختلف و نسبت به فصل های مختلف با هم فرق می کند . 

 تر کیبات اصلی زهر زنبور :

آ نزیم ها: -فسفو لیپازA2-هیا لورونیداز-اسید فسفا تاز

پپتید ها:  آپا مین  -ملیتین- پپتید MCD -سکا پین -تر تیا پین-آدو لاپین

آ مین های بیو ژنیک: هیستا مین - دوپا مین -نوراپی نفرین - لکوترین

Multiple Sclerosis - بیماری با علت نامعلوم می باشد در این بیماری قسمتهایی از رشته های عصبی در سیستم عصبی مرکزی به واسطه خطا در فعالیت سیستم ایمنی بدن بیمار دچار التهاب و تخریب پوشش میلین و جراحت اکسون شده و در نهایت آسیب میبیند . بیمار و پزشک هیچ گونه پیش بینی از آینده بیماری ندارند و داروهای عرضه شده :

( Interferon B-1a - Interferon B-1b < Betaseron  )

در بسیاری از موارد نمی تواند بیماری را درمان کند .

استفاده از زهر زنبور عسل یکی از روش های جایگزین  و مناسب براتی در مان این بیماری است .

با توجه به جد ول تر کیبا ت زهر زنبور  Melittin که 50 % وزن خشک زهر را تشکیل میدهد یکی از مهم ترین مواد ضد التهاب ( 100 برابر قویتر از Hydrocortisol  ) است .

Adolapin  ماده دیگر موجود در زهر می باشد که از طریق مهار فعالیت آنزیم ‍‍Cyclooxygenase باعث اثر ضد التهابی و ضد درد می شود . Apamin از تشکیل   Complement C3  جلوگیری می کند و کانال های پتاسیمی وابسته به کلسیم را بلوکه می کند و به همین دلیل انتقال عصبی را تشدید می کند . آنزیم  Hyaluronidase نیز Scar  تشکیل شده در بیماران ام اس را از بین می برد در دنیا تعداد قابل توجهی از بیماران MS فلج شده با زنبور درمانی صحت کامل خود را باز یافتند .