دانشمندان درباره علل بروز بیماری آلزایمر تجدید نظر می کنند

به نوشته نشریه لوس آنجلس تایمز چاپ آمریکا تحقیقات درباره بیماری آلزایمر در دو دهه گذشته بیشتر روی این فرضیه بوده است که علت بروز آلزایمز تشکیل پروتئین های بتا آمیلوئید در مغز و از بین رفتن توانایی اداراکی آن بوده است با وجود این چنین فرضیه ای تاکنون نتوانسته در پیدا کردن درمان مناسب برای این بیماری کمک کند و داروهایی که تا کنون برای مقابله با توده های بتا آمیلوئید امتحان شده ، بی فایده بوده است. 
            
                                   
این مسئله باعث شده است تا برخی محققان سرشناس که درباره بیماری الزایمر تحقیق می کنند، فرضیه جدیدی را مطرح کنند.
کارل هراپ رئیس بخش تحقیقات بیولوژی سلولی واعصاب دانشگاه روتگرز امریکا گفته است
سن مهمترین عامل تاثیر گذار در افزایش خطر ابتلا به آلزایمر است. 
او در فرضیه جدید خود سه عامل را در ایجاد آلزایمر موثر می داند.
عامل اول نوع خاصی از
آسیب های عروقی در مغز است که می تواند ناشی از ضربات فیزیکی وارد شده به سر در طول زندگی باشد.
این آسیب های عروقی همچنین می تواند از سکته های مغزی خفیف در سنین بالا ناشی شود.
عامل دوم
واکنش مغز به این آسیب هاست که معمولا با التهاب همراه است.
در صورتی که این واکنش التهابی مزمن باشد می تواند تاثیر مخربی بر مغز داشته باشد.
عامل سوم این است که
برخی سلولهای مغز برای همیشه تغییر کنند و دیگر نتوانند وظایف عادی خود را انجام دهند.
بر اساس نظریه این محقق، توده های
بتا امیلوئید نیز می تواند بخشی از بیولوژیک بیماری الزایمر و فاکتور ریسک باشد اما خودش عامل بیماری نیست.
فرضیه این دانشمند می تواند راه را برای امتحان روشهای درمانی جدید از جمله بهره گیری از داروهای ضد التهاب در مراحل اولیه بیماری و هدف قرار دادن سلولهایی که بر اثر التهاب درازمدت تغییر پیدا کرده اند، باز کند.
براساس این نظریه سلامت قلبی عروقی افراد می تواند عامل مهمی در جلوگیری از آغاز و پیشرفت زنجیره وار بیماری الزایمر باشد.
دکتر هراپ معتقد است هر کاری که برای حفظ سلامت قلب و عروق انجام شود می تواند به جلوگیری از الزایمر و توقف پیشرفت ان کمک کند.

بارم درس زیست شناسی

بارم بندی و ارزشیابی درس علوم زیستی و بهداشت پایه اول متوسطه

                          الف ) ارزشیابی پایانی :   

          

فصل ها

نوبت اول

نوبت دوم

شهریور

1

۲/۵

۰/۵

۱/۵

2

4

1

2

3

3

۰/۵

2

4

3

1

2

5

5/5

2

3

6

-

۳/۵

2

7

-

6

3

8

-

۳/۵

2

فعالیت

2

2

۲/۵

جمع

20

20

20

*بارم فصل هایی را که بیشترازیک نمره دارند،می توان حداکثربا ۵/۰نمره اختلاف،نسبت به جدول فوق درنظر گرفت.  

*دادن سؤال از بخش هایی از کتاب که با عنوان بیشتر بدانید مشخص شده اند در امتحانات مجاز نیست.  

*در ارزش یابی های پایانی، علاوه بر ارزش یابی دانستنی های اکتسابی دانش آموزان ، مهارت های فکر کردن ، مقایسه کردن،تفسیرکردن،طراحی آزمایش وپیش بینی علمی که نمونه هایی از آن ها در کتاب درسی دانش آموز مشخص شده است، ارزش یابی شود. حداقل نمره ای که به این مهارت ها اختصاص داده می شود, نبایستی از 25 درصد نمره ی آزمون کم تر باشدنمونه پرسش هایی که برای ارزش یابی از این مهارت ها طرح می شوند،درکتاب  درسی دانش آموز موجود است . بدیهی  است  اگر در آزمون سوالاتی  عینا  شبیه  سوالات  کتاب  درسی داده شود، چنین سوالاتی ارزش چندانی ندارند.

ب) ارزش یابی مستمر (نوبت اول و دوم):

چون در ارزش یابی از این درس علاوه بر دانستنی های حیطه شناختی (مفاهیم، اسامی...) مهارت های ذهنی و عملی نیز در خور توجه اند، لازم است :

در ارزش یابی مستمر، علاوه بر دانستنی های حیطه شناختی، مهارت های بحث کردن ، آزمایش کردن، مشاهده کردن، فعالیت و جمع آوری اطلاعات (تحقیق کنید)، با کمک معیارها و لیست هایی که نمونه لیست هایی که برای ارزش یابی از مهارت های عملی به کار می روند، ارائه شده است.لازم است برای هردانش آموز لیست جداگانه ای تهیه شود. این لیست ها جنبه ی پیشنهادی دارند و دبیران محترم می توانند مواردی را حذف یا اضافه کنند.

                       


بارم بندی درس زیست شناسی و آزمایشگاه (1)                    

فصل

نوبت اول

نوبت دوم

شهریور

1

4

1

۱/۵

2

6

۱/۵

۲/۵

3

4

1

2

4

4

۱/۵

2

5

-

۱/۵

۱/۵

6

-

6

4

7

-

2

1

8

-

۳/۵

۲/۵

فعالیت ها

2

2

3

جمع

20

20

20

 
بارم بندی درس زیست شناسی و آزمایشگاه (2)                          

فصل

نوبت اول

نوبت دوم و شهریور

1

3

۱/۵

2

۳/۵

۱/۵

3

۲/۵

۱/۵

4

3

۱/۵

5

۲/۵

۱/۵

6

۳/۵

2

7

-

۱/۵

8

-

2

9

-

2

10

-

۱/۵

11

-

۱/۵

فعالیت ها

2

2

جمع

20

20

 

بارم بندی درس زیست شناسی (1)و (2) دوره پیش دانشگاهی

زیست شناسی (1)

فصل

نیمسالی

جبرانی

1

3

4

2

۲/۵

۳/۵

3

۲/۵

۳/۵

4

3

4

5

4

5

جمع

15

20

زیست شناسی (2)

6

۲/۵

۳/۵

7

۲/۵

۳/۵

8

3

4

9

۲/۵

۳/۵

10

۲/۵

۳/۵

11

2

2

جمع

15

20

 

تلفن همراه خطر افزایش مشکلات رفتاری کودکان را افزایش می دهد

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان مدرسه بهداشت عمومی دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس با انجام تحقیقاتی دریافتند که قرار گرفتن در معرض پرتوهای منتشر شده از تلفنهای همراه قبل و بعد از تولد ممکن است بتواند خطر بروز مشکلات رفتاری شامل بیش فعالی و عدم توجه را در کودکان افزایش دهد. این محققان در این خصوص توضیح دادند: "تئوریهایی در این زمینه وجود دارد اما ما هنوز چیزی در مورد صحت آنها نمی دانیم. تشعشات تلفنهای همراه که جنین دریافت می کند می تواند بسیار کم باشد بنابراین هنوز دقیقا مشخص نیست که این پرتوها چگونه می توانند بر روی توسعه جنینی اثر بگذارند."   محققان با تاکید بر اینکه به هرحال احتیاط برای کاهش انتشار این تشعشات در طول دوره بارداری لازم است، افزودند: "ما می دانیم که این تشعشات وجود دارند بنابراین تا زمانی که علم توسعه پیدا کند احتیاط واجب است. برای اینکه قرار گرفتن در معرض این پرتوها را کاهش دهیم کافی است که تلفن همراه را از بدن دور نگه داریم و از دستگاههای هندزفری استفاده کنیم."   در این تحقیقات اطلاعات مربوط به استفاده ۲۸ هزار و ۷۴۵ کودک ۷ ساله و مادران آنها از تلفن همراه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته شد و این اطلاعات را "گروه مطالعه ملی تولد در دانمارک" جمع آوری کردند.   در این مطالعه، مادران اطلاعاتی را در مورد سبک زندگی خود شامل استفاده از تلفن همراه در طول و بعد از بارداری ارائه کرده و درباره عادت استفاده از تلفن همراه توسط کودکان خود و مسائل رفتاری کودکان در سن ۷ سالگی مورد مصاحبه قرار گرفته بودند.   نتایج این تحقیقات نشان دادند که ۲/۳۵ درصد از کودکان ۷ ساله از تلفن همراه استفاده می کنند و کمتر از یک درصد از این کودکان طولانی تر از یک ساعت در هفته تلفن همراه خود را بکار می گیرند.   برپایه این گزارشی که مادران ارائه کرده بودند، اکثریت کودکان (۹۳ درصد) هیچ مشکل رفتاری نداشتند، ۳/۳ درصد مشکلات رفتاری مرزی و ۱/۳ درصد از آنها نشانه هایی از مشکلات رفتاری شامل مشکلات احساسی، اختلال رفتاری، پیش فعالی - عدم توجه و مشکلات ارتباطی را نشان دادند.   براساس گزارش WebMD، حدود ۱۸ درصد از این کودکان در طول دوران جنینی و پس از تولد در معرض تلفن همراه قرار داشتند که این گروه بیشترین خطر را در خصوص مشکلات رفتاری نشان دادند.

تاکنون 1130 گونه جانوری در کشور شناسایی شده است.

 

مدیرکل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور به تنوع زیستی کشور اشاره کرد و گفت : این سازمان برای شناسایی سایر جانوران، تابستان امسال طرح تجدید نظر درباره مجموعه گونه های مهره داران را به صورت پایلوت (آزمایشی) در منطقه خزری اجرا کرد که برای نخستین بار 10 پرنده جدید شناسایی شدند

و به ثبت رسیدند.

  محمدی به فون (مجموعه گونه های) پرندگان ایران اشاره کرد و افزود : مجموعه گونه های پرندگان ایران معادل کل پرندگان اروپا و دو سوم پرندگان خاورمیانه است .

وی گفت: هفت درصد کل گونه های موجود جانوری کشور از گونه های در حال انقراض هستند که برای حمایت از آنها در برنامه پنجم توسعه ، طرح مدیریت حیات وحش پیشنهاد شده است .

مدیرکل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور ، گوزن زرد ، پلنگ ، سمندر، ماهی کور و گوره خر ایرانی را از جمله جانوران در خطر انقراض ایرانی برشمرد.